Vereniging

bestuur

Roeien tijdens vorstperiodes

Ieder lid dient zelf aan de hand van het Viking stroomschema te beoordelen of er geroeid kan worden. Twijfel je of er wel geroeid kan worden? Wanneer is het te koud? Waait het te hard? Gebruik het stroomschema dan weet je of er geroeid mag worden.

Vrijwilligers gezocht!

Wil je je aanmelden voor een commissie of heb je vragen over commissiewerk en/of wil je je inzetten voor de vereniging. Stuur een mailtje naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Bestuur

Het Vikingbestuur bestaat op dit moment uit zeven leden.

Nieske Castelein

Nieske Castelein

Voorzitter

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Reinder Verlinde

Reinder Verlinde

Penningmeester

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Nadine van Wijk

Nadine van Wijk

Secretaris

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Charlotte Rosenbaum

Charlotte Rosenbaum

Materiaalcommissaris

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Marco van Baardwijk

Marco van Baardwijk

Jeugdcommissaris

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Vacature

Vacature

Wedstrijdcommissaris

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Wim van de Meent

Wim van de Meent

Commissaris Nieuwe Leden

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Kees Langerwerf

Kees Langerwerf

Commissaris Verenigingswerk en Veiligheid

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

EHBO DUBBEL

AED AED staat voor Automatische Externe Fibrillator. Op de loods bevindt zich op de volgende locaties een AED: In de gang, rechts bij de tussendeur naar Triton en de trap naar de voordeur vanaf ons gezien. Reanimatie-app De Hartstichting beidt een reanimatie-app aan. De gratis Reanimatie App van de Hartstichting is een handig hulpmiddel om je kennis op te frissen. Deze app geeft in beeld en geluid aan wat u moet doen bij een hartstilstand. Alle reanimatiestappen tot en met de inzet van een AED komen aan bod. De app is te vinden via iTunes, zoekterm ‘reanimatie’.

Aansprakelijkheid

Viking heeft een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering afgesloten. Deze verzekering dekt de aansprakelijkheid van verzekerden voor derden geleden schade (inclusief gevolgschade en smartegeld) als gevolg van:

  • Letsel of aantasting van de gezondheid al dan niet de dood tot gevolg hebbend (personenschade);
  • Beschadiging, vernietiging en verdwijning , verontreiniging, verlies of het vuil worden van zaken etc (zaakschade).

Schade aan eigendommen van de aansprakelijk gestelde verzekerde wordt niet als zaakschade beschouwd. Opzettelijk veroorzaakte schade is uitgesloten. Verder is er een eigen risico van 125 euro per aanspraak voor zaakschade. De verzekerde is URV Viking (dat wil zeggen de vereniging, het bestuur en de bestuursleden als zodanig, de leden van de vereniging als zodanig en één ieder die zich - al dan niet tegen betaling - inzet voor de behartiging van de belangen van de verzekerden). 

Het is dus aan te bevelen de eigen WA-verzekering te checken. De aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren sluit in het algemeen schade, veroorzaakt door vaartuigen uit.

Roeien in de warmte

Roeien bij warm weer.

 

Niet alleen bij koude maar ook bij warm weer zijn er punten waar je op moet letten en adviezen die je ter harte kunt nemen:

  • ·Draag kleding die het verdampen van zweet faciliteert. Die is er tegenwoordig in vele soorten en maten. Ook een keer tijdens de inspanning een droog shirt aantrekken is prima.
  • ·Bescherm je lichaam tegen de zon. De invloed van de zon is op het water nog groter dan aan de wal. Dus een pet op je hoofd, zonnebril dragen en voldoende smeren met een goede factor.
  • ·Zorg dat je voldoende drinkt. Je verliest veel vocht tijdens inspanning bij warm weer. Water voldoet als je een uur of minder sport. Als je (veel) langer of erg intensief sport moet je isotone drank gebruiken om mineralen en koolhydraten aan te vullen. Dat is beter dan energiedrankjes. Bij intensief en vaak sporten is het goed om ook je gewicht in de gaten te houden. Gewichtsverlies kan betekenen dat je te weinig drinkt.
  • ·Als de hitte plotseling ‘invalt’ is het verstandig om geleidelijk op te bouwen zodat je lichaam aan de warmte kan wennen.
  • ·Neem voldoende pauze zodat je niet alleen zelf maar ook je motor niet ‘oververhit’ raakt.

Roeien in de kou

Roeien en de kou

Bij roeien in de kou loop je meer risico dan je in eerste instantie denkt. Daarom wil Viking je op het volgende wijzen:

  • ·Zorg dat je zelf voldoende warm bent als je ’s winters instapt (bv via warming up) en dat je voldoende warm bent aangekleed. Kies voor laagjes zodat je kleren aan en uit kunt doen afhankelijk van hoe koud of warm je het hebt.
  • ·In koud water raak je zeer snel onderkoeld en dat kan letterlijk levensgevaarlijk zijn. Zorg dat je bij omslaan zo snel mogelijk aan de kant en weer bij de loods komt. Liefst met droge kleren of anders een jas of deken om je heen tegen verdere afkoeling. De boot is latere zorg. Bij Viking warm drinken en onder een warme douche. Als je ziet dat iemand anders door onderkoeling (nagenoeg) bewusteloos raakt, deze persoon op de kant stabiliseren, jas of deken eroverheen en onmiddellijk 112 bellen.
  • ·Draag in de winter (1-11 tot 15-4) een reddingsvest als je een gladde vier stuurt. Als stuur ben ’s winters veel dikker aangekleed dan in de zomer. Je zit immers een uur of langer stil en dan moet je jezelf tegen de kou beschermen. Een nadeel is dat je met zoveel kleren aan letterlijk ten onder gaat, mocht de boot onverhoopt toch een keer omslaan. Als je een reddingsvest draagt, blijf je drijven en kun je gemakkelijker aan de kant komen. Viking heeft 5 reddingsvesten voor senioren aangeschaft en die hangen in een nieuwe open kast vlak achter de reserverings-pc’s. Na gebruik terughangen of doorgeven als je boot wordt overgenomen.
  • ·Veilig skiffen in de winter. Het risico van omslaan is bij een skiff toch altijd groter dan bij meerpersoonsboten. Daarom kiezen sommige verenigingen voor een skiff-verbod in de winter. Het bestuur van Viking kiest hier niet voor maar adviseert wel iedereen die in de winter (1-11 tot 15-4) toch wil skiffen er voor te zorgen dat er iemand op de kant meefietst met een werplijn en een isolatiedeken. Die zijn op Viking beschikbaar. Je kunt ze vinden in de blauwe (Intersport) rugzakjes in dezelfde kast als de reddingsvesten. Ook hier geldt: na gebruik weer netjes terugleggen zodat ook anderen ze weer kunnen gebruiken. 

 

Weersomstandigheden

Roeien en de kou


Roeien is een sport die weinig blessures geeft, maar wanneer de buitentemperatuur onder de tien graden Celcius ligt, zijn er voor de roeier een aantal dingen waar die aan moet denken. Overigens geldt dit ook bij wat hogere temperaturen. Er zijn een aantal blessures die mede door de kou veroorzaakt kunnen worden. Ik denk daarbij zowel aan spierklachten vooral van de rug als aan peesontstekingen van de polsen. Deze komen natuurlijk in de eerste instantie door verkeerde roeitechniek, maar onder koude en natte omstandigheden loop je hierop een groter risico.

Voorkomen van blessures
Om dit soort blessureleed te voorkomen is het verstandig om voldoende warm gekleed te zijn; het handigst is het zogenaamde laagjes systeem (meerdere kledinglagen over elkaar heen). Als je de boot instapt heb je voldoende kleding aan die vooral ook rug en polsen goed bedekt en warm houdt. Na het inroeien kun je dan een of meerdere laagjes uittrekken. Bij stilliggen of koude rugwind kan weer een laagje aangetrokken worden. Let er verder op dat je niet doornat wordt van de regen. Een wind en/of waterdichte bovenlaag, die zonodig alleen op reserve meegenomen wordt, is hiervoor eigenlijk onmisbaar. Het is verder aan te raden om voor het instappen in de boot een warming up te doen, zoals inlopen of op de ergometer gaan zitten. Pas dan wel op voor afkoeling in het eerste deel van de outing.

Onderkoeling
Op het Merwedekanaal zal onderkoeling niet zo snel aan de orde zijn, maar bij langere tochten, (ook ’s zomers) en natuurlijk bij omslaan is dit wel het geval. Om onderkoeling bij tochten te voorkomen moet je tenminste een stel extra droge kleren mee nemen. Bij lange tochten of als het regent zelfs veel meer. Goede bescherming tegen regen, wind en opspattend water, dus een goed jack, is onmisbaar. Neem ook een thermoskan warm drinken, zoals thee of chocolademelk (geen alcohol) mee.

Herkennen van onderkoeling
Tijdens tochten en natuurlijk bij omslaan loop je een risico op onderkoeling. In het water koel je namelijk 20 tot 30 keer sneller af dan onder droge omstandigheden. Bij onderkoeling worden een aantal fases onderscheiden. Allereerst de fase met bleekheid, rillen en uitputting. Later treedt coördinatieverlies, verwardheid, sufheid of agressiviteit op. In geval
van ernstige onderkoeling verliest het slachtoffer het bewustzijn en is er een groot risico op hartritmestoornissen en hartstilstand.

Wat te doen bij onderkoeling
Bij onderkoeling moet de natte kleding zo snel mogelijk vervangen worden door droge kleding. Het slachtoffer dient beschermd te worden tegen b.v. de wind om verdere afkoeling te voorkomen. Geef hem warme, niet alcoholische drank te drinken en laat hem een warme douche nemen Als het slachtoffer niet of nauwelijks meer bij bewustzijn is, waak dan voor verder afkoeling. Breng hem, zo mogelijk in liggende houding, in veiligheid, en beweeg hem niet meer dan noodzakelijk is. Bel zo snel mogelijk 112, omdat het hier een levensbedreigende situatie betreft.

Wat te doen bij omslaan
Ga zo snel mogelijk naar de kant en klim uit het water. Laat de boot liggen in het kanaal, die kan later door een ander worden opgehaald. Zorg dat je in beweging blijft en zo snel mogelijk naar de loods gaat om onder de warme douche te gaan staan. Lukt het niet om binnen drie tot vijf minuten uit het water te komen, bijvoorbeeld omdat de kant te ver weg is, klim dan boven op de omgeslagen boot. Zo voorkom je snelle afkoeling door het water. Dit is op ons kanaal meestal niet aan de orde omdat de kant overal dicht bij is. Voor roeien op open water gelden deze principes ook, maar overleg voor zo’n tocht eerst verdere veiligheidsmaatregelen met ervaren mensen (zwemvesten mee).

Nieuwe veiligheidsmaterialen op Viking
Als het om veiligheid gaat doe je niet gauw teveel. Naast allerlei regels en afspraken die wij bij Viking al op dat gebied hebben, voegen wij daar met het oog op de komende winter twee zaken aan toe: 

Reddingsvesten voor stuurlieden in een gladde 4
In de winter zijn onze stuurlieden vaak veel dikker aangekleed dan in de zomer. Je zit immers een uur of langer stil en dan moet je jezelf tegen de kou beschermen. Een nadeel is dat je met zoveel kleren aan letterlijk ten onder gaat, mocht de boot onverhoopt toch een keer omslaan. Als je een reddingsvest draagt, blijf je drijven en kun je gemakkelijker aan de kant komen. We hebben 5 reddingsvesten voor senioren aangeschaft en die hangen in een nieuwe open kast vlak achter de reserverings-pc’s. Het bestuur adviseert alle stuurlieden van gladde 4-en dringend om in de winterperiode (1-11 tot 1-4) zo’n vest te dragen. Als in de praktijk blijkt dat 5 vesten niet genoeg is, komen er meer. Het is natuurlijk wel van belang om het vest na gebruik weer terug te hangen in de kast of aan je opvolger te geven als de boot wordt overgenomen. 

Veilig skiffen in de winter
Als het goed is hoeven we niemand meer uit te leggen welk risico je loopt als je in de winter met je skiff omslaat. Het is letterlijk levensgevaarlijk. En laten we wel wezen: iedereen loopt het risico een keer om te gaan. Het bestuur kiest er niet voor om het skiffen in de winter te verbieden, wel adviseert zij iedereen die in de winter (1-11 tot 1-4) toch wil skiffen er voor te zorgen dat er iemand op de kant meefietst met een werplijn en een isolatiedeken. Die zijn op Viking beschikbaar. Je kunt ze vinden in de blauwe (Intersport) rugzakjes in dezelfde kast als de reddingsvesten. Ook hier geldt: na gebruik weer netjes terugleggen zodat ook anderen ze weer kunnen gebruiken.

 

Roeien in de warmte/hitte

Negen tips om blessures en aandoeningen te voorkomen bij inspanning bij (zeer) warm weer:

 
Zweet moet verdampen
Zweet kan makkelijk verdampen als de kleding gemaakt is van licht, ademend en los  geweven materiaal, lycra bijvoorbeeld. Lycra geeft geen huidirritatie en zorgt toch  voor voldoende zweetuitdrijving. Maar er zijn ook andere vochtdoorlatende weefsels, zoals coolmax. Wissel regelmatig van shirt, zodat niet in doorweekte kleding gesport hoeft te worden. Polsbandjes zijn handig om de handpalmen droog te houden en met een hoofdband kun je het zweet uit je ogen houden.

Beschermen tegen de zon
Ultraviolette stralen (UV), zowel UV-A als UV-B kunnen de ogen beschadigen en veroorzaken huidkanker. Een pet houdt het hoofd koel en beschermt gezicht en nek tegen verbranding. Tegen felle schittering van de zon is een zonnebril of donkere contactlenzen geen overbodige luxe. Op de langere termijn is dit ook beter voor de ogen. De huid kan het best beschermd worden met een zonnebrandcrème met een goede beschermingsfactor (BF) of Sun Protection Factor (SPF).

Voldoende vocht
Zorg ervoor voldoende te drinken. Bij kortdurende inspanningen, bijvoorbeeld een training van een uur, is water drinken een goede manier om vochtverlies aan te vullen.

Mineralen en koolhydraten aanvullen
Bij langere trainingsperioden en tijdens wedstrijden is het verstandig om niet alleen het vocht, maar ook de mineralen en koolhydraten aan te vullen. Isotone dranken zijn hiertoe uitstekend geschikt. Na één à twee uur sporten raken ook de koolhydraatreserves uitgeput. Sportdranken met extra energie kunnen de sportprestaties verbeteren. Vermijd het drinken van energiedranken (hypertoon), daar het vochtverlies in het algemeen groter is dan het energieverlies

Géén zouttabletten
Vroeger werden zouttabletten soms aanbevolen op warme, hete wedstrijddagen. Doe dit echter niet. Hoewel het juist is dat zweet zout bevat, is het gebruiken van zouttabletten vergelijkbaar met het drinken van zeewater als je dorst hebt. Het verergert het probleem alleen maar. Drink ruim vocht en vul het verlies van zouten aan met het natuurlijke zout van je voeding.

Pauze houden
Tijdens trainingen in de hitte is ruim gebruik van pauzes (dertig minuten intensief, twintig minuten rust) aan te bevelen. Indien je een wedstrijd moet roeien, zoek dan de schaduw op voorafgaand aan de wedstrijd of tussen de heats door. Koel het gezicht met koud water. Het lichaam koelt ook af van een natte handdoek in de nek.

Gewichtsverlies peilen
Weeg jezelf voor en na de training of wedstrijd. Een gewichtsverlies van slechts drie procent (twee liter vocht voor iemand van zeventig kilo) zorgt voor een ernstige afname van de prestatie. Vul vochttekorten binnen 24 uur aan. De tekorten kunnen steeds meer oplopen waardoor de trainingen minder effectief worden.

Kans op herhaling
Mensen die in het verleden problemen met de warmte hebben gehad, lopen een groter risico op een herhaling en doen er verstandig aan sporten in de zon tot een minimum te beperken. Kinderen, ouderen, zieken en minder fitte mensen lopen een groter risico op warmteaandoeningen. Zij kunnen situaties van extreme en langdurige warmte beter vermijden.

De training opbouwen
Acclimatiseren is belangrijk, zeker ook als het plots heel warm wordt of als je afreist naar een gebied met een warmer klimaat. Het circulatiesysteem kan de lichaamstemperatuur efficiënter regelen als je de lengte van de trainingen geleidelijk opbouwt. Getrainde sporters zweten bijvoorbeeld meer en sneller bij lagere temperaturen dan ongetrainde.

Bron: www.sportzorg.nl

 

Aansprakelijkheid

Viking heeft een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering afgesloten. Deze verzekering dekt de aansprakelijkheid van verzekerden voor derden geleden schade (inclusief gevolgschade en smartegeld) als gevolg van:

  • Letsel of aantasting van de gezondheid al dan niet de dood tot gevolg hebbend (personenschade);
  • Beschadiging, vernietiging en verdwijning , verontreiniging, verlies of het vuil worden van zaken etc (zaakschade).

Schade aan eigendommen van de aansprakelijk gestelde verzekerde wordt niet als zaakschade beschouwd. Opzettelijk veroorzaakte schade is uitgesloten. Verder is er een eigen risico van 125 euro per aanspraak voor zaakschade. De verzekerde is URV Viking (dat wil zeggen de vereniging, het bestuur en de bestuursleden als zodanig, de leden van de vereniging als zodanig en één ieder die zich - al dan niet tegen betaling - inzet voor de behartiging van de belangen van de verzekerden). 

Het is dus aan te bevelen de eigen WA-verzekering te checken. De aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren sluit in het algemeen schade, veroorzaakt door vaartuigen uit. Echter, bij de meeste polissen wordt het weer ingesloten als men gebruik maakt van een roeiboot.

 
Mankementen en schades
Controleer altijd voordat je gaat roeien of je boot in orde is! Mankementen (lichte schade aan het materiaal) die je constateert, noteer je in het mankementenschrift dat bij het afschrijfboek ligt. Iedere dinsdagavond is de Materiaalcommissie op de loods. Zij neemt onder andere het mankementenschrift door. Kleine klusjes worden nog diezelfde avond gedaan en bij grotere mankementen bekijkt de commissie of de boot wel of niet in de vaart kan blijven.
 
Alle schades moeten door de veroorzaker of betrokkene via het speciale schadeformulier  (te vinden onder Downloads van de Materiaalcommissie) worden gemeld aan de Materiaalcommissaris. Hij neemt contact op met de veroorzaker of betrokkene over de toedracht van de schade. Dan bekijkt hij of Viking de boot zelf kan repareren of dat de reparatie moet worden uitbesteed. De Materiaalcommissaris zorgt via de penningmeester voor schadeafhandeling via onze verzekering of aansprakelijkheidsstelling. Bij grove nalatigheid krijgt het bestuur het advies maatregelen te nemen tegen de veroorzaker.


Sportkeuring
Bij Viking kennen we wedstrijd- en jeugdroeiers en veteranen die – al dan niet regelmatig – een wedstrijd starten. Als vereniging hebben wij een verantwoordelijkheid om roeiers te wijzen op de risico’s van (intensief) sporten. Om aansprakelijkheid te minimaliseren, dient een vereniging haar best te doen om er voor te zorgen dat alle roeiers worden gekeurd. De doelstelling van een sportkeuring is vast te stellen of een roeier in staat is om de fysieke prestatie te leveren die nodig is bij het roeien van wedstrijden en te wijzen op gezondheidsrisico’s.

Voor de wedstrijd- en jeugdroeiers hanteert Viking de regel dat zij jaarlijks moeten worden gekeurd. Voor veteranen geldt een termijn van één keer per vijf jaar. Bij goedkeuring wordt een keuringsbewijs afgegeven welke wordt ingeleverd bij de wedstrijdcommissie.

 
Afhankelijk van het soort zorgverzekering, worden de kosten geheel of gedeeltelijk vergoed door de eigen zorgverzekering.

EHBO

Binnen Viking zijn enkele leden die eerste hulp kunnen verlenen en/of kunnen reanimeren. Wie dit zijn, kan je vinden in de loods, bij de afschrijfdesk, en in het Walhalla.

AED
AED staat voor Automatische Externe Fibrillator.
Op de loods bevindt zich op de volgende locaties een AED: In de gang, rechts bij de tussendeur naar Triton en de trap naar de voordeur vanaf ons gezien.

Reanimatie-app
De Hartstichting beidt een reanimatie-app aan. De gratis Reanimatie App van de Hartstichting is een handig hulpmiddel om je kennis op te frissen. Deze app geeft in beeld en geluid aan wat u moet doen bij een hartstilstand. Alle reanimatiestappen tot en met de inzet van een AED komen aan bod. De app is te vinden via iTunes, zoekterm ‘reanimatie’.

Abonneren op deze RSS feed
  • 1
  • 2