Roeien

Materiaal

Wat doet de materiaalcommissie?
Wij houden de Vikingvloot in optimale conditie zodat alle Vikingleden in uitstekend materiaal kunnen roeien. Daarnaast schaffen wij nieuwe boten aan, repareren en onderhouden de boten, en besteden de reparatie van boten uit. Natuurlijk is hiervoor niet alleen de inzet van de commissie nodig, maar ook die van alle leden van Viking! Van alle roeiers wordt verwacht dat zij verantwoord en zorgvuldig met hun boten omgaan, zodat schades en kosten beperkt blijven. En natuurlijk ben je welkom op dinsdagavond om 20.00 uur om mee te helpen klussen.

Materiaalavonden
Iedere dinsdagavond van 20.00 tot 22.30 uur is de materiaalcommissie in de loods aan het werk. De gemelde mankementen worden gerepareerd. Kleine schades kunnen vaak ook ter plekke worden gerepareerd. Daarnaast wordt er continu gewerkt aan het standaard onderhoud van de boten en alle riemen. Verder verzorgt de materiaalcommissie de ergometers, de botenwagen, het beheer van de borgartikelen (tempometers, intercoms en coxboxen), onderhoud van de binnenbak en inrichting van de werkplaats en loods.

Materiaaldagen
Twee keer per jaar organiseert de materiaalcommissie de materiaaldagen op een woensdagochtend en een zaterdag. Zoveel mogelijk boten krijgen een grondige beurt door de roeiers, de loods wordt opgeruimd en kleine mankementen worden gerepareerd. De inzet van alle Vikingleden is hard nodig om de Vikingvloot in goede conditie te houden, dus ook jouw inzet is nodig! Verder is het gewoon gezellig en goed voor de contacten.

Mankementen en schades
Controleer altijd voordat je gaat roeien of je boot in orde is! Mankementen (slijtage aan het materiaal door het normale gebruik) die je constateert, noteer je in het mankementenschrift dat bij de computerschermen in de loods ligt. Iedere dinsdagavond is de materiaalcommissie op de loods. Zij neemt onder andere het mankementenschrift door. Kleine klusjes worden nog diezelfde avond gedaan en bij grotere mankementen bekijkt de commissie of de boot wel of niet in de vaart kan blijven.

Schades (door aanvaring met vast of varend object, op het water of op het land) die ontstaan, moeten via het schadeformulier gemeld worden. Het schadeformulier moet binnen 2 dagen worden gemaild aan de materiaalcommissaris. Indien nodig wordt contact opgenomen met de veroorzaker of betrokkene over de toedracht van de schade. Daarna wordt bekeken of Viking de boot zelf kan repareren of dat de reparatie moet worden uitbesteed. De materiaalcommissaris zorgt via de penningmeester voor eventuele schadeafhandeling via onze verzekering of aansprakelijkheidsstelling. Bij verwijtbaar handelen door de bemanning krijgt het bestuur het advies maatregelen te nemen tegen de veroorzaker. Dit bestaat meestal uit het geheel of gedeeltelijk vergoeden van de schade.

Materiaalcommissie
De materiaalcommissie bestaat uit een groep actieve klussers en de materiaalcommissaris, die iedere dinsdagavond de handen uit de mouwen steken. De huidige samenstelling van de commissie staat hier.

Botenplan
Jaarlijks maakt de materiaalcommissaris ook een Botenplan voor het komend jaar. Bij het opstellen van het plan worden de volgende punten meegenomen:
* het door de AV goedgekeurde Botenplan van het lopend jaar
* de recente schouw van de vloot door de materiaalcommissie
* de overeengekomen budgetruimte
* de relevante wensen van de overige commissies en leden
Het eerste concept Botenplan wordt voorgelegd in de najaarsvergadering van de commissies. De suggesties en opmerkingen uit die vergadering worden vervolgens zoveel als mogelijk verwerkt, waarna het Botenplan ter goedkeuring aan het bestuur wordt gezonden. In de bestuursvergadering rond de jaarwisseling wordt het Botenplan definitief gemaakt. Het plan wordt vervolgens voorgelegd aan de Algemene Ledenvergadering. In die AV legt de materiaalcommissaris ook verantwoording af voor het Botenplan van het voorgaande jaar.

Veel gestelde vragen
1 Wat moet ik doen als er schade is ontstaan?
Pak een schadeformulier bij de computerschermen in de loods, of download deze. Mail het ingevulde schadeformulier binnen 2 dagen naar de Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Dit is belangrijk omdat een boot soms uit de vaart genomen moet worden, en omdat er soms nieuwe onderdelen besteld moeten worden (levertijd), of de reparatie zelfs uitbesteed moet worden.

2 Hoe krijg ik een (nieuwe) tag?
Voor een tag kun je op de materiaalavond (iedere dinsdagavond van 20.00 tot 22.30 uur) langskomen op de loods. De materiaalcommissaris maakt de tag ter plekke aan. Een eerste tag is gratis. Bij verlies kost een nieuwe tag €5, contact te voldoen.

3 Hoe kan ik een tempometer / intercom / coxbox lenen?
Mail de Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. om te vragen of het gewenste artikel beschikbaar is. Vermeld hierbij ook voor welke boot je het nodig hebt. Je krijgt dan zo snel mogelijk een mail terug over de beschikbaarheid. In het geval het gewenste artikel beschikbaar is, moet hiervoor eerst een borg betaald worden. Het borgbedrag is €150 en moet overgemaakt worden op rekeningnummer NL57INGB0000061947 t.n.v. URV Viking. De materiaalcommissaris spreekt met je af op welke dinsdagavond je het borgartikel kunt komen ophalen. Hiervoor moet je een printje van de overschrijving van de borg meebrengen.

Veelgestelde vragen

Ben ik verzekerd als ik met mijn eigen auto de botenwagen rijdt?

De no-claim van de auto is niet verzekerd, maar de botenwagen wel. Chauffeurs van de botenwagen hebben de volgende opties:
Je kunt bij je eigen verzekering het eigen risico afkopen. Dit schijnt niet zo ingewikkeld te regelen te zijn. Voor de tocht een auto huren en schade afkopen. Je boot laten vervoeren door een professioneel botentransportbedrijf. Dit geldt vooral voor wedstrijdboten. Afspreken eventuele schade met je eigen ploeg (en de andere ploegen wiens boten je vervoert) te delen.

Hoe meld ik bootschade?

Meld het z.s.m. aan de Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Hoe reserveer ik een boot?

Als je een boot wilt reserveren, schrijf je dat op de juiste plek in het afschrijfboek (ringband). Het boek ligt in de loods. Je mag een boot niet meer dan 8 dagen van tevoren reserveren (dus op zondagochtend voor zondagochtend de week erna). Schrijf de gewenste start- en eindtijd, de bootnaam en je voor- en achternaam in het schrift. Een boot mag maximaal voor anderhalf uur worden gereserveerd. Wil je een boot langer gebruiken (bijvoorbeeld voor een rondje stad of tochtje naar Rhijnauwen), vraag dan ruim van tevoren de Materiaalcommissie om toestemming.

Op de dag dat je roeit, bekijk je of je boot in de vaart is. Vlak voordat je gaat roeien in de door jou gereserveerde boot, schrijf je deze in het schrift. Je noteert de start- en eindtijd, de bootnaam en de voor- en achternaam van alle roeiers. Had je geen boot gereserveerd en ga je toch roeien, dan is het alleen nodig om de boot in het schrift te noteren.

Kun je onverhoopt niet roeien of wissel je van boot, streep deze dan uit het afschrijfboek, zodat andere roeiers zien dat de boot te gebruiken is.

Kan mijn auto de botenwagen trekken?

Niet iedere auto met een goedgekeurde trekhaak mag een botenwagen trekken. Op het kentekenbewijs van de auto staat aangegeven wat de maximum massa van de geremde aanhanger mag zijn. Dus geen Smart voor de grote botenwagen (Maxi)!

Ga er vanuit dat je voor beide botenwagens een rijbewijs BE nodig hebt.

De maximumsnelheid van een auto met aanhanger (zoals een botenwagen) is 80 km per uur. Gaat de wagen slingeren, rem dan niet, maar laat het gas los en laat de auto uitlopen.

Wanneer mag ik niet roeien?

De beheerder van de Driewerf of de besturen van Viking, Triton en Orca kunnen een (gedeeltelijk) vaarverbod instellen. Als het bord VAARVERBOD bij de afschrijftafel is opgehangen, dan geldt dit vaarverbod voor ALLE leden. Alleen het Bestuur en/of de Materiaalcommissie kunnen dit vaarverbod opheffen. Zij doen dit in overleg met de andere verenigingen en de beheerder van de Driewerf. Op het Merwedekanaal geldt een vaarverbod als:
  1. Het vaarverbodbord uithangt
  2. Er in verband met een evenement een tijdelijk vaarverbod is ingesteld
  3. het buiten 0 graden of lager is (bovenste temperatuur op weerstation aan rechterkant van afschrijftafel geeft 0 graden aan)
  4. Er ijs ligt op het kanaal
  5. het windkracht 7 of meer is, er gevaarlijke wind staat en golven zijn bij de steiger
  6. als het zo mistig is dat je de letters Toys 'r Us aan de overkant van het kanaal niet meer kunt lezen.

In het geval van een vaarverbod heffen meestal het Bestuur, de beheerder of de Materiaalcommissaris het vaarverbod op.

Let op! In geval van situaties 3 t/m 6 ligt de beoordeling of er geroeid mag worden ook bij de leden zelf!

Let op! Een vaarverbod wordt ook gepubliceerd op de nieuwspagina van Viking.

Wat voor soort boten heeft Viking?

Viking heeft een uitstekende vloot van meer dan 80 boten, van de smalste wedstrijdboten tot de brede Wherries, van eenpersoons skiffs tot achten.

Materiaalcommissie

Charlotte Rosenbaum - Commissaris
Joke Bakker
Antonin van de Bree
Stevin-Jan van Duijn
Peter Knappstein
Henk Kok
Hugo Linnenbank
Erik Lysen
Jan Nieuwenhuijs

Gerard van der Ven

Harm Schut

Marieke van Zeijts

Leo Zuiderwijk


Mail voor vragen en suggesties: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Binnen de materiaalcommissie is per 1 januari 2019 een administratieve vacature ontstaan. Het gaat om het bijhouden van alle afwijkende bootreserveringen. Dat zijn bijvoorbeeld de reserveringen voor de (jeugd)instructie, marathons en toertochten.

Dit is puur computerwerk dat helemaal vanuit huis gedaan kan worden via E-Captain. De geschatte tijdsinvestering is wisselend, maar gemiddeld 1 à 1,5 uur per week en geheel vrij in te delen. De structuur van de werkzaamheden is al opgezet en kan met beperkte inspanning worden overgedragen.

Wie zoekt (flexibele) invulling voor zijn of haar verenigingsuren en ziet deze administratieve taak wel zitten? De materiaalcommissie is er zeer mee geholpen!

Voor vragen hierover en/of om je aan te melden, mail naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.